Do’s and dont’s voor je goodiebag

Blog geschreven door Flint

Wij hebben er allemaal wel eens mee één naar huis mogen nemen, een goodiebag. Na het bezoek van die ene keer op de beurs of dat festival met al die gesponsorde kraampjes. Op een rustig moment bekijken we hoeveel moeite het bedrijf heeft gedaan om een goede indruk bij ons achter te laten.

Tasje GoodiebagHet zoete spul, zoals de repen chocolade en frisdrank vissen wij er als eerste uit. Pennen, sleutelhangers en blikopeners volgen hierop, deze gebruiksvoorwerpen verdwijnen tenslotte altijd magisch uit de kast. Dan zijn er alleen nog die zware boekjes over, waarvan wij allemaal denken: ‘Leuk dit blader ik wel door als ik klaar ben met…. (werk, sporten, kinderen ophalen, het huis schoonmaken, vakantie plannen, die borrel van vrienden, slapen etc.). De kans is groot dat deze brochure aan het begin van je oud-papier stapel belandt. Jammer, want in dat boekje staat net de informatie waarvan het bedrijf wilt dat wij het te weten komen. Maar hoe kan een bedrijf er dan voor zorgen dat je een wat permanentere indruk maakt op een mogelijke klant? Hieronder vijf tips voor zaken die interessant zijn om een goodiebag mee te vullen.

1. Denk goed na over de goodies die in de goodiebag komen
Dit klinkt misschien logisch maar het zal al je verbazen hoe vaak bedrijven de plank mis slaan met producten die niet passen bij de organisatie. Een voorbeeld is de goodiebag van zorgverzekeraar VGZ met een bedrukte sigarettenaansteker in. Niet bepaald in overeenstemming met de bedrijfsfilosofie. Denk dus goed na over de missie en visie van het bedrijf en hoe deze het beste aan kan slaan op de klant. Zo heeft Flint de jaarlijkse rollerdisco in de AFASzaal en heeft het zijn eigen virtual reality filmpje online staan. In de goodiebag van Flint zat een kartonnen VR-bril waarmee mensen de rollerdisco konden beleven. Een leuk voorbeeld voor een bedrijfsevenement.

2. Wees origineel met de goodies in je goodiebag
Stel, je staat als bedrijf op een beurs en ziet de ene bezoeker na de ander voorbijkomen. Grote kans dat aan één van de armen al enkele goodiebags hangen. En dat in deze goodiebags al een kleine verzameling pennen en sleutelhangers ontstaan is. Probeer met iets anders te komen, iets wat net wat meer verrassend is. Speel in op humor of juist iets wat zo verrassend is dat het toch weer klopt. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een boemerang in de goodiebag van een marketingbureau. Bedenk een pakkende slogan die je in de huisstijl van je bedrijf op de boemerang kan laten drukken. Denk aan: ‘Vlieg nog eens langs’ of juist ‘Niemand kan ons tegenhouden!’. Producten die blijven hangen bij de klant vergrootten de kans dat zij het bedrijf ook niet zo snel vergeten.

3. Denk ook aan de verpakking
De naam zegt het al, een goodiebag is meestal een plastic of kartonnen tasje met het logo van het bedrijf er groot op gedrukt. Het is niet erg duurzaam en vooral niet verrassend. Probeer hier eens mee te spelen. ‘Think outside the bag’ om het maar zo flauw te zeggen. Zo kan de verpakking ook bestaan uit een klein stoffen rugzakje in de stijl van het bedrijf. Het is misschien wat duurder om te produceren, maar klanten vinden zoiets altijd handig. Het tasje kan bijvoorbeeld mee naar een dagje Amsterdam of het bezoeken van een museum. Het hoeft niet groot te zijn, maar groot genoeg om een portemonnee en een stel sleutels in te doen. Klanten vinden het handig en elke keer als zij besluiten het tasje te dragen, met het bedrijfslogo erop, is het eigenlijk gratis wandelende reclame.

4. Probeer te investeren in ‘goodies’ waar klanten langer mee kunnen doen
Gebruiksproducten met een terugkerende functie zijn altijd slim om in te kopen en te laten bedrukken. Een goed voorbeeld is een kleine USB-stick als je je als bedrijf richt op ZZP’ers of studenten. Voor deze groep komt een USB – stick altijd van pas en ze nemen deze ook vaker mee. Wees ook niet bang om wat grotere goodies in je goodiebag te stoppen, zoals een thermosfles of bidon. Juist dit soort producten zijn altijd handig en als een bezoeker dit product al in veelvoud thuis heeft is er een grote kans dat een bezoeker deze weggeeft aan een vriend of familielid. Zo wordt ook nog eens de naam van het bedrijf sneller doorgegeven.

5. Denk goed na over wat jouw klant/bezoeker zou willen vinden in een goodiebag
Speel in op de behoeften van jouw doelgroep/klant. Ben je bijvoorbeeld een hippe kofferfabrikant en spreek je vooral vrouwen aan met roze en paarse koffers? Geef ze dan een goodiebag met een paar kleine flesjes voor vloeibare producten die je mee kan nemen op vliegreis. Met een vrolijk printje en je logo erop uiteraard. Een ander idee is een stel schoenveters mee te geven als sportkleding bedrijf. Sporters vinden het altijd leuk om net wat gekkere schoenen te hebben en dit spreekt hen dus veel meer aan. Probeer te denken aan wat jouw klant wil en hoe je als bedrijf de beste indruk kan maken.

Samenvattend zijn er genoeg manieren om je goodiebag zo persoonlijk mogelijk te maken. Denk na over de bedrijfsfilosofie en hoe je deze wilt vertalen naar de goodiebag. Zo ben je er van verzekerd dat jouw goodiebag een succes wordt.